De veelgestelde vragen

Waarmee kunnen wij u helpen? Op deze pagina staan de meest gestelde vragen over de dienstverlening van Claimbird. Staat uw vraag er niet bij? Stel dan uw vraag via de mail of via Facebook messenger. Wij staan elke werkdag van 08.00 tot 18.00 uur voor u klaar.

Vraag het onze Claimbirds!

Claimproces

Wat is de doorlooptijd van een claim?

De doorlooptijd van een claim is afhankelijk van een aantal externe factoren. Zodra wij al uw gegevens binnen hebben dienen wij uw claim direct in bij de luchtvaartmaatschappij. Daarop moet de luchtvaartmaatschappij actie ondernemen. Vaak duurt dit erg lang. Luchtvaartmaatschappijen doen er vaak al 6 tot 8 weken over om te reageren op onze brief. De doorlooptijd is dus grotendeels afhankelijk aan de welwillendheid van uw luchtvaartmaatschappij. Het is daarom moeilijk om de gehele doorlooptijd van een claim te voorspellen. Wij streven ernaar om alle claims binnen 6 maanden af te handelen, dit kunnen wij echter niet garanderen.  Doorlooptijden van 1 maand komen voor, maar doorlooptijden van twee jaar ook. In de laatstgenoemde situatie is er een juridische procedure hebben gestart waardoor het claimproces meer tijd in beslag neemt.

Van wie ontvang ik mijn vergoeding?

Wanneer de luchtvaartmaatschappij ons in het gelijk stelt gaan zij over tot betaling. In de meeste gevallen maken zij het bedrag naar ons over waarna wij het naar jou overmaken minus onze succesfee. Soms kunnen wij echter niet voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij het bedrag direct naar jou overmaakt. In dat geval ontvang je van ons een factuur waarbij wij onze succesfee bij je in rekening brengen.

Kan ik voor meerdere passagiers claimen?

Ja dat kan! De andere passagiers moeten dan wel op dezelfde boeking of boekingsbevestiging staan. Bij familie of gezelschappen die samen reizen is dat vaak het geval. Degene die de claim als eerst indient wordt benoemd tot hoofdboeker en vult alle gegevens volledig in. Pas wanneer je de bevestiging van de claim in je mailbox hebt, hoef je de gegevens van de anderen door te geven.Wanneer de reis individueel is geboekt, dan moet iedere passagier afzonderlijk een claim indienen. Deze claims worden dan als enkel behandeld.

Hoe dien ik een claim in?

Dat is heel eenvoudig. Vul uw vluchtnummer en uw vluchtdatum in en klik op CHECK CLAIM. U krijgt hierop binnen 24 uur via de mail te horen of u in aanmerking komt om te claimen en de hoogte van het bedrag. Wanneer u in aanmerking komt, krijgt u via de mail een link waarmee u in onze beveiligde omgeving de rest van uw gegevens kunt invullen. Tot slot vragen wij u om uw contactgegevens in te vullen, zodat wij u  kunnen bereiken mochten we nog vragen hebben. Hierna voeren wij de rest van de claimwerkzaamheden uit. Voor u betekent dit, geen rompslomp en geen omkijken meer naar uw claim. U hoeft enkel te wachten op uw vergoeding.

Wat is een volmacht en waarom moet ik deze ondertekenen?

Met het ondertekenen van een volmacht geef jij Claimbird officieel toestemming om namens jou de luchtvaartmaatschappij aan te spreken voor een compensatie. Dit document overleggen wij aan de luchtvaartmaatschappij zodat zij zeker weten dat jij ons toestemming hebt gegeven. Bij een minderjarige passagier moet een volmacht door beide ouders worden ondertekend.

Waarom moet ik een identificatiebewijs opsturen?

In de meeste gevallen vraagt een luchtvaartmaatschappij om een kopie van een identificatiebewijs om samen met de volmacht te kunnen nagaan welke reiziger Claimbird heeft gemachtigd om haar te helpen met het indienen van een claim. Daarnaast gebruikt de luchtvaartmaatschappij het identificatiebewijs om na te gaan of de boekingsgegevens kloppen en of de betreffende persoon daadwerkelijk passagier van de vlucht was.Mocht het zover komen dat wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter slepen, moeten we een identificatiebewijs en machtiging kunnen overleggen in de rechtszaal.

Claimbird gaat zeer zorgvuldig om met persoonsgegevens en deelt identificatie- en reisdocumenten uitsluitend met de betrokken luchtvaartmaatschappij. Wij houden ons aan de wet bescherming persoonsgegevens. Voor meer informatie over hoe wij met jouw gegevens omgaan kan je ons privacy- en cookiebeleid hier raadplegen.

Over Claimbird

Wat kost de service van Claimbird?

Wij werken op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 28% (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij u uw compensatie hebben bezorgd. Wij rekenen hierbij geen administratiekosten. Anderen doen dit wel. Lukt het ons ondanks onze moeite niet om uw compensatie voor u te verkrijgen, betaalt u niets. U loopt dus geen risico.

Bij de succesfee zit al ons werk inbegrepen, brieven opstellen, corresponderen en onderhandelen met de luchtvaartmaatschappij, het opstellen van processtukken, het dagvaarden van de luchtvaartmaatschappij en het namens u procederen. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee in.

Waarom Claimbird?

Claimbird is de enige partij in Nederland die echt oog heeft voor de belangen van de reiziger. Zo onderscheiden wij ons op snelheid, duidelijkheid en vooral op prijs. Andere partijen rekenen tot 70% succesfee en daarbij een “x” bedrag aan zogenaamde administratiekosten. Claimbird rekent slechts 28% Succesfee, bij een succesvolle claim en geen administratiekosten.

Wat doet Claimbird?

Het team van Claimbird gaat na of de luchtvaartmaatschappij zich aan alle wetgeving heeft gehouden tijdens het uitvoeren van uw vliegreis. Zo kunnen wij in geval van vertraging, annulering of overboeking voor u een compensatie claimen. Of de claim succesvol kan worden gedaan is mede afhankelijk van de oorzaak van de ongeregeldheden. Dit onderzoeken wij door vluchtgegevens van de betreffende vlucht uit onze databank op te roepen. Zo kunnen wij de exacte omstandigheden van uw vlucht nagaan, aan onze analyses onderwerpen en gebruiken ter onderbouwing onze briefwisselingen naar de luchtvaartmaatschappij.

Regelmatig komen wij tegen dat een passagier recht op compensatie heeft waar de luchtvaartmaatschappij de passagier vaak niet op wijst! Deze compensatie kan oplopen tot maximaal € 600, – per persoon ongeacht de prijs van het vliegticket. Verder zien wij het vaak gebeuren dat luchtvaartmaatschappijen passagiers zonder reden afwimpelen. Door verschillende claims  te bundelen vormen wij een vuist tegen luchtvaartmaatschappijen. Zo kunnen luchtvaartmaatschappijen niet meer om ons heen. Zo komt Claimbird voor uw rechten op.

Rechten

Geldt het compensatiebedrag per persoon?

Ja! Het compensatiebedrag geldt per persoon. Dus als jij met een gezelschap hebt gereisd kan het hele gezelschap bij ons terecht. Het Claimbird-team gaat dan vliegensvlug voor jou en je gezelschap aan de slag zodat jij krijgt waar je recht op hebt.

Is de hoogte van de compensatie afhankelijk van de ticketprijs?

Nee. De hoogte van de compensatie is niet afhankelijk van de prijs van het ticket. Zo komt het vaak voor dat Claimbird reizigers helpt aan een compensatie van € 400, – euro terwijl de prijs van het ticket € 200, – bedroeg. Zo kan je het geld van je vergoeding vlug in een nieuw reisje steken.

Wanneer heb ik recht op welke compensatie?

In het geval van een vertraging bestaat er recht op een vergoeding als de totale vertraging van de vlucht meer dan 3 uur is. Dit geldt voor alle vluchten die vertrekken vanuit een luchthaven binnen de Europese unie – en voor alle vluchten naar een luchthaven binnen de Europese Unie, die worden uitgevoerd door een Europese Luchtvaartmaatschappij.

Daarnaast bestaat er recht op een vergoeding wanneer de betreffende vlucht geannuleerd werd, overboekt was, of (in sommige gevallen) wanneer er een weigering plaatsvond bij het instappen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van aankomst.

  1. Is de vluchtafstand minder dan 1500 km dan is de vergoeding € 250,-
  2. Is de vluchtafstand tussen de 1500 – 3500 km dan is de vergoeding € 400,-
  3. 3. Is de vluchtafstand meer dan 3500 km dan is de vergoeding € 600,-

**Als de vertraging tussen de 3 en 4 uur duurt, mag een luchtvaartmaatschappij de vergoeding met de helft verminderen.Let op! Als er sprake is van bijzondere omstandigheden hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen. Dit zoeken wij tot op de bodem uit voor je!

Op grond waarvan heb ik recht op een vergoeding?

Uw rechten zijn onder andere vastgelegd in de Europese Verordening (EG)261/2004 en in het Verdrag van Montreal. In deze verdragen is afgesproken dat als uw vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt is dat u recht heeft op een vergoeding van € 250,-, € 400,- of € 600,- per passagier. Hierbij spelen andere omstandigheden zoals de oorzaak ook een rol. De hoogte van de vergoeding is niet afhankelijk van de ticketprijs maar van de afstand tussen de luchthaven van vertrek en de luchthaven van aankomst.